Sy -BOLERO på 30 minuter

Denna bolero kan göras i olika mått beroende på om du vill ha den längre/kortare på längden eller bredden
-vilka mått du än väljer så gör du den samma sätt.
 
 
Du behöver:
  • tyg (ex mått: 250 x 65 cm) ) i ull, jersey, trikå eller liknande
  • tråd
  • symaskin
  • sax
 
 
En del tyger behöver man inte fålla och har du t.ex. valt ett ulltyg, vill du kanske inte heller fålla och OM det är så - då hoppar du över punkterna 2 & 4
 
 
  1. Börja med att klippa ut önskat mått på tygbiten du valt.
  2. Fålla ena långsidan                                                                                  
  3. Märk ut halsöppningen på den ofållade långsidan (vik tyget på mitten och märk ut på vardera sida om mitten 7 cm från tygets mitt (på bilden nedan mellan B & C)
  4. Fålla de 14 centrimetrarna du just märkt ut för halsöppningen.
  5. Nu tar du ena kortsidan (1 & 2) och nålar & syr fast den på den långsida du just fållat för halsöppningen (mellan A & B)
  6. Ta nu och gör likadant med andra kortsidan: 3 & 4 nålas & sys fast mellan C & D
 
 
 
 
Ditt arbete bör nu se ut ungefär så här:
(Jag har till denna bolero använt mindre mått än de som står givna i bildbeskrivningen)
 
Vänd din bolero rät och VOiLA - Du har precis sytt en bolero!
 

 
Om du vill, kan du SPETSA till den och sy fast lite spets runt armhålen:
 
  
 
 
Hoppas du har blivit inspirerad.
 

 
D.I.Y, Gratis SY-mönster, INSPiRERAS | D.I.Y, beskrivning, bolero, enkelt, snabbt, sy | |
#1 - - Elin karlsson:

Så snyggt!! :) Bra inlägg!

Svar: Tackar!
Fia

#2 - - Lotta:

Hej. Tänkte göra en mindre, kortare. Minskar jag måttet med dubbelt på bredden som på höjden? Alltså om jag vill ha den 50 cm, ska jag då minska bredden med 30 cm?

#3 - - Lotta:

Hej. Tänkte göra en mindre, kortare. Minskar jag måttet med dubbelt på bredden som på höjden? Alltså om jag vill ha den 50 cm, ska jag då minska bredden med 30 cm?

Upp