Fixa inför våren med PONCHOS

Du har säkert börja se dem i skyltfönstret bland vårens nyheter - ponchos i alla möjliga material och färger, sydda och stickade.
 
Jag tänkte därför här visa hur man busenkelt SYR just en poncho
 
Precis som när man stickar eller virkar så behöver man två rektanglar - måtten varierar från mönster till mönster men jag ljuger inte om jag skriver att vanligt mått på rektanglarna är 70x40 cm.
 
När man ska SY en poncho utgår man helt enkelt från två (2) rektangulära tygbitar. 
 
Jag har sytt tre olika ponchos med tre OLIKA mått på rektanglarna:
 
 
Denna poncho har måtten: 100 x 75 cm på sina två (2) rektanglar och är sydd av ett blommigt trikåtyg. Den är stor och härlig att krympa in i när man sitter i soffan och ser på TV.
 
Nästa poncho är något mindre:
 
 
Måtten på de två (2) rektanglarna är här ca: 100 x 65 cm och till denna har jag sytt en krage (= en tygbit på ca 10 x 80 cm). Denna är sydd av en stuvbit på Ohlssons tyger (Mariedal) bland ULL-stuvarna.
 
Och den sista ponchon jag nu sytt är av ett svart tyg med både ull & viscose - likaså är detta tyg köpt på Ohlssons tyger - på metervara:
 
Måtten på rektanglarna på denna är ca: 90 x 55 cm OCH det är detta mått jag kommer att använda mig av om jag ska sy fler ponchos till mig - för jag trivdes bäst denna.
 

 
Så hur gör man då och vad behöver du?
 
Du behöver:
  • Tyg som räcker till två rektanglar enligt de mått du önskar
  • symaskin
  • tråd (som passar)
  • Sax
  • Nålar
Och så här gör du:
1.     Klipp ut två (2) rektanglar av tyget du valt
2.     Sick sacka, eller overlocka, alla sidor på de båda tygrektanglarna
3.     Sy nu, med raksöm, ihop rektanglarna som bilden visar, med ganska generös sömnsmån, (du ska alltså INTE sy ihop med overlock) Detta för att du sen enkelt ska kunna fålla halsöppningen. Tänk också på att inte sy ihop tygbitarna/rektanglarna hela vägen mot den kommande halsöppningen - detta oxå för att du enkelt sen ska kunna fålla uringningen för halsen:  

 De gula pilarna visar var du ska ihop tyg-rektanglarna
 
 
4.     Nåla & fålla halsringningen
5.     Nåla & Fålla - sy upp nederkanterna - tänk på hörnen och gör enligt bilderna här nedan:
 
 
 
Voila!  Nu har du sytt en poncho - snart har du sytt flera.
 

 
 
D.I.Y, INSPiRERAS | D.I.Y, beskrivning, poncho, sy | |
Upp